Fraser Island

20 december 2017 - Fraser Island, Australië

Na enkele dagen relaxen bij de Lagoon van Airlie Beach reis ik met enkele mede Spank-Me passagiers af naar Hervey Bay - Paradise Hostel. Een reis van maar liefst 14 uur in een niet al te comfortabele bus. Door mijn schoenen in mijn trui te wikkelen en tegen het raam te proppen weet ik een soort van kussen te maken en pak ik zowaar enkele uurtjes slaap. Hervey Bay is net veel bijzonders, maar het hostel is ruim en opgeruimd en heeft (eindelijk!) goeie gratis Wifi. De rest van de dag staat vooral in het teken van uitrusten van de lange busreis.

De volgende ochtend staan we vroeg op om uit te checken en onze overige bagage (backpack) in een van de kluizen te stallen. We vertrekken met 4 Toyota off road voertuigen naar Fraser. Ik deel een auto met de Duitse broers Manuel en Maikel en de Zweedse vrienden Gustav en Hendrik, die ik allen ken van de Spank Me zeiltocht. Manuel is onze eerste bestuurder, en ik neem de leiding over de muziek op mij. Na een stuk over het vaste land nemen we vervolgens de Ferry naar het grootste zand-eiland ter wereld.

Daar aangekomen leidt onze gids ons over de eerste zandwegen in een dichte begroeiing. Ik acht de muziek Creedence Clearwater Revival wel geschikt voor het moment en met 'Run through the Jungle' crossen we met 30 km/ uur voorwaarts. En ja dit lijkt niet erg hard, maar voor de hobbelige zandwegen is het meer dan genoeg. Na een uur maken we een stop om een boswandeling te maken. Onze gids vertelt dat een week geleden nog iemand Knock-out is gegaan doordat er een soort stekelige kokosnoot op haar hoofd was gevallen. De Australische ambulancebroeder had simpelweg aangegeven dat mevrouw vanzelf wel weer wakker zou worden. En onze gids verklaarde dan ook dat ze 's avonds alweer uitgebreid aan de goon zat.

Na de korte boswandeling, die verder niet veel voorstelde, neem ik plaats achter het stuur. Waar Manuel nog de nodige moeite leek te hebben om de rest bij te houden gaat het bij mij van een leien dakje. Gewoon gas erop denk. Led Zeppelin aan en gaan.

Na nog een stuk door de bossen komen we aan op het strand, waar we met 80 km/ uur over het zand crossen. Na nog een half uurtje komen we aan bij ons tenten kamp, dat zich aan het strand bevind. Het kamp is afgezet met elektrisch draad tegen dingo's en slangen. Na de lunch en de installatie van onze slaapzak vertrekken we naar Lake Wabby. Het meer is zo'n 17 meter diep en is ontstaan door een geblokkeerde beek. Er verdampt ieder jaar echter zo'n 3 meter water, dus het meer is langzaam aan het verdwijnen. In het meer zwemmen kleine visjes die de dode huidcellen van je lichaam af eten. Normaal een attractie in Turkije, Griekenland of elders in een wellness, hier dus in het wild.

Bij terugkomst in het kamp is het tijd voor BBQ, de nodige biertjes en de nodige liters goon. Op het strand spelen we een potje voetbal en daarna een competitie met beer (of eigenlijk goon)-pong. Terug in het hostel hebben we naar een veilheidsvideo moeten kijken. Daarin werd o.a. aangegeven om verstandig om te gaan met alcohol. Onze gids neemt het er echter niet zo nauw mee en stelt dat we het zelf maar uit moeten zoeken, als we de volgende ochtend maar op tijd klaar staan. Hij heeft genoeg dingen meegemaakt met verschillende groepen tijdens zijn tour. Zo trof hij 's nachts een Engelse naakt aan op het strand terwijl haar gezicht werd afgelikt door een Dingo... Mooie baan heb je dan.

De volgende dag bezoeken we 'badplaatsen' langs het strand om een duik te nemen. Het is hoogtij dus er is weinig ruimte langs het strand. Zo nu en dan moeten we door fijner zand crossen en komen er auto's vast te zitten. Ook onze auto, bestuurd door Manuel. Hij moest afremmen omdat de auto voor ons niet opschoot. Vervolgens stapt de bestuurder van diezelfde auto uit om doodleuk een filmpje te maken van hoe wij vastzitten... Niet veel later moeten we een zandige binnenweg op en komt meneer zelf met zijn auto vast te zitten. Zo'n 20 minuten en vijf pogingen later voegt zijn auto zich eindelijk weer bij de rest van de groep. Uit onze auto klinkt op dat moment het nummer Karma Police van Radiohead op volume 100. Gerechtigheid.

We sluiten de middag af met een bezoek aan een riviertje met een lichte stroming waar je je kunt laten meevoeren tot aan het strand. Na een potje volleybal, waarbij Hendrik en Gustav constant in botsing komen met elkaar heeft iedereen de nodige trek opgebouwd en verlangen wij naar het avondeten. Dit keer een stoofpotje met vlees en groenten. Na het eten is het tijd voor de nodige drankspelletjes. En ook onze gids nuttigt de nodige biertjes. Aan het eind van de avond is de beer-goon-pong finale tussen hem en Adam uit Newcastle. Adam wint maar nipt van de Australische levensgenieter.

Er gingen al geruchten door de groep dat onze gids een zak wiet op het strand had gevonden. Na de beerpong finale krijg ik dan ook de vraag: "You're Dutch right? Let's smoke some weed" Ik heb die avond geen moeite om in slaap te komen...

De volgende ochtend staan we opnieuw vroeg op. De dames die in de truck van de gids plaatsnemen hebben geen benul van wat er zo'n 5 uurtjes eerder in diezelfde truck genuttigd is... We rijden opnieuw naar een meer in het binnenland van Fraser. Het zand is daar zo fijn dat je je ermee kunt wassen... Nadat we het nodige zand door ons haar hebben gespoeld is het helaas alweer tijd om terug te reizen naar het vaste land. Op de Ferrytocht, die zo'n 55 minuten in beslag neemt maakt vrijwel iedereen van de gelegenheid gebruik om de nodige slaap in te halen.

Terug bij het hostel worden ik, Maikel en een van de Canadezen van de groep gevraagd om de auto's terug te rijden naar het depot. Voor de terugweg nemen we plaats in de truck van de gids. De Canadees vraagt hem of de speakers in deze auto beter zijn dan die in de andere wagens. "F*cking O man" en zo rijden we met volume 100 en ACDC uit de speakers terug naar het hostel. Het was een prima trip.

1. Agnes kramer:
    24 december 2017
    Wat een mooi avontuur Pascal 👍
    Groetjes 👋
  2. Afra en Floor:
    24 december 2017
    Hallo Pascal,
    Leuke verslagen maak je, er gebeurt heel wat en al heel veel gezien! Apart om met de kerstdagen in een warm land te zijn. Geniet volop! Groetjes Floor en Afra.