Kerst in Noosa

23 december 2017 - Noosa Shire, Australië

Kerst + Oud & Nieuw in Australië

Terwijl veel van mijn Fraser-genoten zich naar Sydney haasten om daar Oud & Nieuw te gaan vieren trek ik een ander plan. Eerst maar eens kerst vieren in Noosa. Ik verblijf bij Nomads Backpackers, een redelijk groot hostel met allemaal kleine huisjes. In het midden van dit bijna center parcs achtige resort bevindt zich het zwembad, dé locatie voor eerste kerstdag. Kerst is echter nog twee dagen weg, en als ik zaterdags aankom besluit ik 's avonds eerst even naar de film te gaan. Razend benieuwd naar de nieuwe starwars... Hij valt vies tegen. Disney heeft nu definitief de franchise naar de kloten geholpen, bedankt daarvoor! Wat een k*t film. Terug bij het hostel kom ik Manuel en Michael tegen, en dat komt mooi uit want ik kan wel een biertje gebruiken. Het wordt verder geen gedenkwaardige avond...

Kerstavond is gelukkig stukken beter. Ik ontmoet twee Engelse gasten en drink wat biertjes met ze. Later kom ik een bekende Duitse kop tegen uit Sydney. En het is druk en gezellig in de bar van het hostel. Ik heb een gesprek met een knappe dame van wie ik vermoed dat ze Engels is, omdat haar vriendinnen dat ook zijn. Om een of andere bizarre reden komen we er pas een week later bij wederzien achter dat we allebei uit Nederland komen. Combinatie tussen niet de juiste vragen stellen en alcohol waarschijnlijk... Mijn Duitse vriend is in ieder geval snel met bier halen, het verbaast me dat hij geen Broersen van zijn achternaam heet...

De volgende dag is het dan zover, Eerste kerstdag. Het plan was om met verschillende mensen van Fraser ergens te gaan bbq-en, maar daar komt niets van terecht. Zo heb ik het zelf veel te gezellig in het zwembad, waar we onze eigen drank mogen nuttigen. Ondanks dat Mariah Carey zo'n vijf keer per uur voorbij komt heb ik niet echt het kerstgevoel. Hier en daar lopen wel mensen met een kerstmuts, maar toch blijft het heel vreemd in deze setting. Tijdens een potje volleybal naast het zwembad ontmoet ik Bouke en Rafael. Zoals zijn naam misschien doet vermoeden komt Bouke uit Friesland. Rafael is opgegroeid in Alkmaar. Als alternatief voor de bbq ga ik met hen mee naar de Subway, die deze dag gewoon open is. Echt een goede kerstmaaltijd! Helaas verkopen ze geen oliebollen.

Tweede kerstdag wordt schijnbaar niet echt gevierd door Australiërs. Een tweede poolparty is ook niet mogelijk want het zwembad is dicht voor "post Christmas maintenance'. Niet zo gek met alles wat er in het zwembad terecht is gekomen. Ook is er 's nachts nog een stelletje gesignaleerd... Ik heb medelijden met diegene die het zwembad schoon moet maken.

Maar wij vieren Tweede Kerstdag natuurlijk wel, alsnog met die bbq. Niet met mensen die ik op Fraser heb ontmoet maar wel met een Nederlandse enclave, bestaande uit Rafael, Bouke, Jaime, Anna, Mandy, en natuurlijk ikzelf =P

Op veel publieke plaatsen heb je in Australië gratis bbq's. Waarschijnlijk om bosbranden te voorkomen als mensen zelf gaan lopen prieken. Wij maken er gretig gebruik van en met Jamie's boxen kunnen we ook knappe muziek draaien; Johnny Cash, Ccr, London Grammar en natuurlijk ook Dou Grend ünd von Velzen en de Nozem. Al is dat wel iets minder knap natuurlijk... Mandy hoort toch liever Metallica, nou vooruit dan maar.

Woensdagochtend bestaat uit een combinatie van slaap inhalen, uitbuiken en relaxen. Met een niet functionerende airco op mijn kamer is het eerste niet bijzonder goed te doen. Het zwembad is ook nog steeds dicht, dan maar naar het nabijgelegen natuurpark. Ik loop met Bouke naar dolphinpoint en we zien inderdaad enkele dolfijnen in de verte. Helaas niet dichtbij genoeg voor een foto. Na het natuurpark is er nog tijd om nog even naar het strand te gaan, Jamie en Anna zijn daar ook van de partij. Rafael is te brak... 's avonds doe ik het rustig aan, want de volgende dag vertrek ik al op tijd naar Australia Zoo. Het was een fijn weekje in Noosa! Jammer van de starwars film.

1. Els:
    3 januari 2018
    Wat leuk om een verslag van je reis zo te volgen.
    Volgens mij heb je het erg naar je zin.
    Geniet ervan, lijkt me een hele leuke ervaring.
    Nog veel plezier!!
    Groetjes Els.