Oud & Nieuw in Brisbane

28 december 2017 - Brisbane, Australië

Australia Zoo & Brisbane

Donderdag dus Australia Zoo. Ik heb hier erg naar uitgekeken, want ten noorden van Cairns heb ik helaas geen enkele krokodil in het wild mogen zien. De dierentuin in Sydney was wat dat betreft ook niet erg bijzonder, met maar één salty die een beetje lag te luieren. Ik word niet teleurgesteld. Australia Zoo is opgericht door Steve Irwin en word nog altijd door zijn familie gerund. In het Crocoseum woon ik een voorstelling bij met diverse volgelsoorten en in de hoofdrol een salty van ruim 5 meter. Schijnbaar is het grootste exemplaar dat ze hebben aangetroffen meer dan 7 meter lang geweest, een reconstructie is in de Zoo te vinden, echt bizar groot. In het wild tref je deze exemplaren echter niet (meer) aan. Het is sinds halverwege de jaren 70 verboden om zonder goede reden op krokodillen in het wild te jagen, maar daarvoor werden ze op grote schaal uitgeroeid. Was het niet voor mensen als Steve Irwin dan waren alle krokodillen misschien al verdwenen. Sinds eind jaren 70 is hun populatie pas weer aan het stijgen en daarmee ook de grootte waarin ze in het wild voorkomen.

Naast zout- en zoetwaterkrokodillen en alligators, heeft Australia Zoo vooral veel koala's. Niet zo vreemd want bij de Zoo zit een belangrijk opvangpunt voor deze schattige beestjes. Als ze teveel Eucalyptus eten kunnen ze high worden en uit de boom vallen. En dat gebeurt dan ook regelmatig. Australië kent dan ook diverse opvangcentra verspreid door het land, maar koala's vertegenwoordigen meestal het grootste deel van de patiënten. In Australia Zoo hebben ze ruimte om te genezen.

Na Australia Zoo reis ik door naar de stad Brisbane. Oorspronkelijk was het plan om hier maar een dag te verblijven omdat ik mij had laten vertellen dat er niet zoveel te doen is. Echter hebben een aantal dutchies het op zich genomen om een Oud & Nieuw bijeenkomst te organiseren, en Bouke, Rafael en ik sluiten ons hierbij aan. De eerste nacht verblijf ik in het Base Hostel in Brisbane, een nacht om snel te vergeten. Met wat vervellende Engelsen op de kamer, die de hele nacht door blijven lullen en iedereen uit de slaap houden, ben ik blij dat ik hier maar één nacht geboekt heb.

De volgende nachten verblijf ik net als Bouke en Rafael in het Bunk Hostel. De eerste avond is het gelijk al gezellig met opnieuw een beer-pong competitie, aangevuld met gratis goon en pizza, jeej! Er zitten best wat Nederlanders in Bunk, en wij weten natuurlijk wel hoe we een avond gezellig moeten maken. Het is een goede voorbode voor Oud & Nieuw twee avonden later. Met zo'n twintig Nederlanders allemaal uitgerust met hun eigen drank en vlees wordt het een gedenkwaardige avond. In Bunk heb ik Philip ontmoet, die een achtergrond als kok heeft. En dat merk je wel als hij dingen klaarmaakt. Uiteraard hebben we veel te veel vlees over, maar zo gaan die dingen. Hebben de zwervers ook wat, moet je maar denken. Jammer genoeg is het vuurwerk niet echt bijzonder in Brisbane, waar ze om half 9 voor de kinderen en om middernacht voor de rest een vuurwerkshow houden. Misschien mis ik de knallen van het (illegaal) vuurwerk..

Het wordt voor mij geen latertje. Veel kroegen sluiten al om 2 uur.. ongekend. Maar ik heb dan ook al wel genoeg drank gehad. Ik slenter terug naar het hostel om de volgende dag om kwart voor 9 wakker te worden. Ideaal om nog even de laatste drie nummers uit de Top 2000 mee te pakken. 2018 is nu echt begonnen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl